Google Consent Mode v2, wat is dat verwarrende beestje nu?

blogpost Google Consent v2

16 juni 2024

Als je Google Ads gebruikt en de geavanceerde instellingen voor advertentiepersonalisatie hebt aanstaan, kan je een melding krijgen in je gegevensstreams/datastreams dat er een actie vereist is.

Google heeft in maart privacygerichte aanpassingen doorgevoerd die van toepassing zijn op gebruikers wonende in de Europese Economische Ruimte (EER). Adverteerders moeten zich hieraan houden en krijgen een melding als de website niet conform is aan deze regels.

Google toestemmingsignalen melding
Melding toestemmingsignalen

Consent Mode is een mechanisme waarbij je website de privacy instellingen van je bezoeker terug rapporteert aan Google. Op basis van die keuzes past Google zich aan hoe de data wordt verwerkt. Dit werkt met een cookiebanner of een widget maar Consent Mode zelf gaat geen banner weergeven.

Waarom is dit verplicht?

De GDPR (General Data Protection Regulation) en de Digital Markets Act (DMA) hebben dit opgelegd omdat ze vinden dat websites of ondernemingen die gebruik maken van Google services om data te verzamelen, beheren en het registreren van bezoekers toestemmingen, dit zo transparant en gebruikersvriendelijk mogelijk moeten doen. De GDPR is een regelgeving van de Europese Unie die is ontworpen om de gegevensprivacy van individuen in de EER te beschermen.

Hoe kan dit nu worden geïmplementeerd?

Om het zo gestroomlijnd te laten gaan, gebruiken wij een Consent Management Platform (CMP). Dit wordt geïnstalleerd als een plugin. De CMP zal een cookiebanner genereren en beheert de toestemmingen van de bezoekers. Bij het bezoeken van je pagina vraagt deze plugin eerst de toestemming aan je gebruikers voordat een cookie wordt geplaatst. De standaardwaarden staan op geen toestemming, dat wil zeggen dat er geen data naar Google wordt gestuurd.

afbeelding voorbeeld van een cookiebanner
Voorbeeld van een cookiebanner

Hulp nodig?

Als jullie hulp nodig hebben bij het implementeren van Consent Mode V2 kunnen wij daarbij helpen. PodaLink staat klaar om ervoor te zorgen dat jullie website voldoet aan de huidige regels en dat de gegevens van je bezoekers op een veilige en transparante manier worden behandeld. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of ondersteuning.


Recente Blogposts

Het belang van bezoekersstatistieken voor ondernemers

Het belang van bezoekers statistieken voor ondernemers: Een GDPR-vriendelijke aanpak

hoger scoren in google

Hoger scoren in Google: Een praktische gids